Skip to main content

Dubrovník – Den 1-5

Dubrovník – Den 1
Ve 14h jsme přiletěli (1h20min letu) na letiště Dubrovník – Čilipi, které má pouze jednu jedinou přístávací a zároveň startovací dráhu vtěsnanou mezi hory a moře.
Odtud jsme měli objednaný odvoz do hotelu vzdáleného pouze 15 minut v malém letovisku Mlini uprostřed velkého Župského zálivu. Hotel se nachází přímo v centru letoviska u pláže.
Na oběd jsme zašli do konoby Lanterna (tradiční restaurace) na pivo Karlovačko, sea food špagety a pržolicu (neboli dalmatský biftek). Ceny se nám zdály poněkud vyšší než jaké jsme viděli později v Dubrovníku.
Po obědě jsme vyrazili na procházku a následně se vykoupali v lehce studeném, ale průzračném moři a odpočinuli si na pěkné oblázkové pláži. Nedaleko se nacházela také pěkná nudistická pláž, které jsou v Dalmácii všeobecně rozšířené.
Zastavili jsme se v místním obchodním centru, kde se nám líbil široký výběr místních uzenin – pršut, salám Kulen, pancetta či oliv.
Pro sportovně založené turisty co se neradi válí na pláži je zde široká škála možností, jako třeba vodní sporty -, šnorchlování, potápění, surfování a plachtění, dále je to jízda na koni, pěší turistika, jízda na kole či lezecké výpravy.
Na večer jsme poseděli v příjemném klidnějším prostředí v pár místních barech a restauracích kde hrála chorvatská hudba.

Dubrovník – Den 2
Ráno jsme posnídali v hotelu a vyrazili na loď směr Dubrovník (60 Kun na osobu, cca 216 CZK). Cesta trvala necelé půl hodiny a stálo to za to. Měli jsme krásný výhled na celý záliv dubrovnické riviéry a ostrov Lokrum. Počasí nám vyšlo přímo skvěle, modrá obloha, sluníčko, teploučko, kolem 27 st.
Prozatím necháváme koupací potřeby v tašce a vydáváme se objevovat staré kostely, paláce s renesančními malbami a jiná umělecká díla starého města.
Po příjezdu do přístavu jsme si tedy prohlédli dubrovnickou katedrálu a pokračovali kolem rektorského paláce, sídla místodržícího dubrovnické republiky na hlavní třídu Stradun, kde nešlo přehlédnout Orlandův sloup. Zajímavostí o které málokdo ví je takzvaný dubrovnický loket, což byla měrná jednotka středověké Dubrovnické republiky. Touto měrnou jednotkou se rozumí vzdálenost od Orlandova zápěstí po loket ruky, ve které drží meč.

Dále jsme pokračovali k bráně Pile a prohlédli jsme si z dálky pevnost Lovrijenac a jeden z nejstarších chorvatských hotelů Imperial. Prošli jsme si staré uličky plné různých obchůdků a restaurací a dále pokračovali na hradby starého města. Pro vstup na hradby jsme využili méně frekventovaný vchod na pevnosti svatého Ivana (120 Kun, cca 430 CZK), odkud byl překrásný výhled na starý přístav a rezidenční čtvrť Ploče s nejluxusnějšími hotely ve městě. Po hradbách se dá obejít celý starý Dubrovník, ze kterých se nabízí panoramatické výhledy na moře i město.
Po završení okruhu jsme si pochutnali na vynikajících mořských plodech a vyrazili ještě před odjezdem na lanovku (120 Kun, cca 430 CZK) na vyhlídku na kopci Srdj,  odkud jsme bohužel pod lehkým oparem viděli naposledy celé město a vyrazili zpět autobusem do Mlini (18 Kun, cca 65 CZK).

Dubrovník – Den 3
Vyrazili jsme na výlet do nedalekého Cavtatu, kam se dá dojet autobusem číslo 10 z Dubrovníku či okolních městeček.
Jedná se o populární letovisko na jižním konci dubrovnické riviéry s typicky malebným středomořským přístavem plném luxusních jachet a rybářských lodí.
Příjemnou procházkou jsme obešli pěkný poloostrov, který obklopuje průzračné moře s množstvím menších kamenitých pláží. Celý poloostrov je neskutečně zelený a pokrytý piniovými háji.
Došli jsme do centra městečka, kde jsme chvilku poseděli v kavárně, plné západních turistů, ostatně jako v celé dubrovnické oblasti. Naše další prohlídka Cavtatu vedla na místní historický hřbitov nad městečkem, kde se nachází jedno z nejvýznamnějších děl jugoslávského sochaře Ivana Meštrovičemauzoleum rodiny Račič z bílého vápence. Pak jsme se vydali klidnými uličkami starého města zpět do centra.  Mezi velkým množstvím pěkných a zajímavých restaurací přímo na břehu jsme si k večeři jednu vybrali, kde jsme si skvěle pochutnali na domácím víně, pečivu a mořských plodech. Ve velkém množství restaurací zde hraje místní lidová či moderní hudba.

Dubrovník – Den 4
Předpověď počasí tentokrát naštěstí nevychází a venku je krásně slunečno a teplo. Naposledy jsme využili možnost koupání na pláži před hotelem a také ve vedlejším letovisku Kupari, kde byla jediná pláž s hrubým pískem, co jsme viděli. V Kupari se aktuálně v blízkosti pláže nenachází žádné ubytovací kapacity, jelikož všechny hotely byly nedávnou válkou zničené a kdysi slavné letovisko dubrovnické riviéry stále čeká na bohatého investora.
Odpoledne jsme vyrazili do Dubrovníku prohlédnout si také městskou část Lapad, kde se nachází většina dubrovnických hotelů, městská oblázková pláž a velké množství nejrůznějších restaurací a barů.
Večer po setmění jsme se přesunuli zpět do starého města a omrkli taky krásně osvětlenou historickou část.

Dubrovník – Den 5
Před naším odletem jsme nakoupili v místním obchodním domě různé tradiční pochutiny, co se odsud dováží, jako třeba čokoládu s rýžovými burizony, chorvatské víno, rakiji, pršut, salám Kulen, či místní pivo Karlovačko. Poslali jsme i pár pohledů (26 CZK pohled i známka) a schránky jsou tady poměrně všude, takže není problém je najít. Naposledy jsme nasáli mořský vzduch a vyrazili zpátky domů.