Skip to main content

Moskva – Den 1

Po návratu z odpočinkové dovolené na Krétě mi netrvalo ani pár dní, abych nezatoužila po dalším dobrodružství. Když jsem náhodou narazila na letenky z Prahy do Moskvy za téměř poloviční cenu (5100 Kč se společností Aeroflot) okamžitě jsem hledala parťáka. 🙂 Naštěstí ani to netrvalo dlouho a bylo rozhodnuto, letíme s kamarádkou 4.září do Moskvy!
Hned jsme zahájily průzkum, kde se ubytovat, kam se vydat a jak ohledně víza. To jediné nás trochu nemile překvapilo, jak zdlouhavý a trochu komplikovaný proces to je, aby občan ČR získal vízum. Poté, co jsme trochu pátrali, jak víza získat měli jsme jasno, že žádat o turistické vízum samostatně  nemáme čas, chuť a nervy. Chtěli po nás buď zvací dopis, který nemáme přes koho sehnat, nebo voucher z hotelu, když ale v hotelu bydlet nebudeme. Obrátili jsme se tedy raději na turistickou kancelář VIP Tours a za příplatek si nechali víza vyřídit bezstarostně a celkem rychle (do 14 dnů) za 2700 CZK, o 1000 CZK dražší než samostatně.

Moskva – Den 1.

Let trval necelé 2,5h a ve 4:30 ráno jsme dorazili na letiště Sheremetyevo. Pasová kontrola proběhla rychle a hladce a vyrazily jsme na Aeroexpress do města. Paní u přepážky nám ochotně poradila, jak se dostat na naší stanici metra a za vlak společně s metrem jsme zaplatili 530 RUB. Už na letišti bylo zřejmé dle různých obličejů či jazyků, že Moskva je zcela jistě multikulturním městem. Moderním vlakem jsme dorazili na metro Komsomolskaya do hostelu Clever (638 RUB, 237 CZK/noc), který byl super díky své blízké vzdálenosti od centra města, dobře vybavený a s mnoha mladými lidmi z různých měst. Nechali nás ubytovat už v 7 ráno, i když mají check-in od 13h a vyřídili za nás úplně bez problémů i registraci a tím nás ušetřili návštěvy úřadu.
Naobědváme se v zapadlém bufetu, kde bylo celkem plno, protože měli fajn ceny a dobré jídlo. Byl to mix středoasijské a ruské kuchyně a zaměstnanci určitě nepocházeli z Moskvy. Dobrý oběd za cca 100 CZK nám přišel na Moskvu jako good deal. 🙂 Polévka boršč, manty (plněné taštičky s masem) a goluběc (závitek s masem).
V metru se kupodivu poměrně dobře zorientujeme. Na doporučení si koupíme kartu s 10 jízdami za 320 RUB (plus 50 RUB vratná záloha na kartu), cca 130 CZK a jedna jízda tedy vycházela na nějakých 13 CZK (90min) místo 20 CZK (jednorázová).

Iverskou bránou
jsme vstoupili na Rudé náměstí. Před ní najdete bezpočet stánků s různými suvenýry, od matrjošek, triček, hrníčků po tradiční ruská řemeslná umění.
Rudé náměstí (rusky Krasnaja ploščaď) je hlavní náměstí v Moskvě a také druhé největší náměstí na světě (hned po čínském náměstí Nebeského klidu v Pekingu). Patří mezi první místa, kam se vydá turista, který je na návštěvě Moskvy, ale mimo to slouží také jako místo častých demonstrací, koncertů a oslav. Je považováno za centrum města i celého Ruska. Rozpíná se do délky 695 metrů a do šířky 130 metrů na ploše téměř 70 000 metrů čtverečních a v roce 1991 bylo zařazeno na seznam světového dědictví UNESCO.

Každá z budov je totiž svým způsobem legendou. Jednou z nich je Leninovo mauzoleum, kde je uloženo nabalzamované tělo politika, revolucionáře, prvního předsedy SSSR a vůdce komunistické strany, zakladatele Sovětského svazu Vladimíra Iljiče Lenina. Mauzoleum stojí nedaleko Spasské věže těsně u kremelské hradby.
Nedaleko se nachází slavný chrám Vasila Blaženého. Tento bohatě zdobený chrám je dominantou Rudého náměstí. Byl postaven v 16. století na příkaz cara Ivana IV. Hrozného. Je tak barevný, zajímavý až kýčovitý, že ho opravdu nelze přehlédnout ani z dálky. Před ním je umístěn památník Mininovi a Požarskému, který kdysi stál uprostřed náměstí a paláce a katedrály Kremlu.
Kreml je hradní komplex středověkého původu v centru Moskvy, sloužící mimo jiné jako oficiální sídlo prezidenta Ruské federace a máme ho v plánu pořádně prohlédnout po návratu z Voroněže.

Když se rozpršelo schovali jsme se v jednom z nejznámějších obchodních domů RuskaGUM (Gosudarstvěnnyj universalnyj magazin), který se doslova třpytil luxusem a kde nakupujících nebylo zrovna málo. V několika různých stáncích prodávali vynikající místní zmrzlinu v kornoutu.
Hned vedle GUMu se nachází obnovený Chrám Ikony Matky Boží Kazaňské. Jde o chrám ruské pravoslavné církve, patří mezi nové sakrální stavby, které byly obnoveny po pádu komunistického režimu v tehdejším SSSR.

Další významnou památkou je zde Státní historické muzeum, které zachycuje historický vývoj Ruska od středověku až po počátek 20. století ve 39 sálech.  V muzeu je na ploše 4000 m ² vystaveno přibližně 22 tisíc exponátů. Jednotlivé expozice jsou věnované prvnímu osídlení území Ruska, středověké Rusi a její kultuře, tématu dobývání Sibiře a politice, kultuře a ekonomice Ruského impéria od cara Petra I.Velikého do konce monarchie.
Bohužel díky brzké uzavírce náměstí kvůli pořádání nějaké společenské události jsme nuceni náměstí opustit a přesunout se na další zajímavá místa.

Boľšoj teatr (Velké divadlo) je ruská divadelní společnost a divadlo produkující činoherní, operní a baletní představení. V současnosti pracuje v divadle více jak 900 herců, zpěváků, hudebníků a tanečníků. Velké divadlo je také domovskou scénou nejstaršího a nejlepšího baletního souboru, Velkého baletu, který byl založen v roce 1773. Jelikož jde o jedno z nejslavnějších divadel v celém Rusku, odpovídají tomu i ceny vstupenek, které jsou dražší, než je tomu v jiných moskevských či ruských divadlech.

Zavítáme na slavnou ulici Starý Arbat, která se nachází v centru Moskvy a dříve patřila mezi centrum umění a literatury. Na ulici seženete skoro vše. Je zde spousta restaurací, obchodů s oblečením či obchodů se suvenýry. Poprvé je zmíněna v roce 1493 a s touto třídou jsou spjati též Alexandr Sergejevič Puškin a Bulat Okudžava, kteří zde nějaký čas žili.
Hned na to jsme navázali na ulici Nový Arbat, která vznikla v 60. letech 20. století, a byla známá též pod názvem Kalininská třída. Jedná se o velkou a širokou velkoměstskou třídu s panelovými domy a množstvím moderních restaurací a kaváren připravující speciality z téměř všech oblastí Ruska, ale za poměrně vysoké ceny.
Na večeři si dopřejeme místní specialitu pelmeňě za cca 180 CZK v příjemné ruské restauraci přímo u hostelu.

2 thoughts to “Moskva – Den 1”

1. Děkuji. 🙂 Petrohrad mám rozhodně v plánu taky. Sami Rusové Petrohrad doporučují nejvíce ze všech měst, takže určitě bude stát za to! Mít více časů tak bych navštívila určitě více míst…